Hoe werk Facebook adverteren? 22 Tips Meer bezoekers, likes, reacties!

Hoe werkt Facebook adverteren? Als een succesvolle ondernemer kun je social media maar al te goed gebruiken om impact te creëren rondom je producten of diensten om zo nog meer klanten te krijgen. Dat je regelmatig een bericht moet posten op Facebook snappen we ook wel. En het aankondigen van een product of dienst op je tijdlijn en achteraf foto’s delen, snappen we ook.

LET OP: “24 Jarige MBO’er Verdient Overal Ter Wereld Honderden Euro’s Per Dag, Dankzij Het Internet” Ja! Ik wil dit ook! >>

Maar hoe kan je nou het beste je product of dienst op Facebook promoten? Hoe werkt Facebook voor jou? Geen BS, gewoon gratis tips voor je Facebook strategie te verbeteren.

Hoe werk Facebook adverteren?

Ik heb de overtuiging dat wanneer je gaat toepassen wat in dit artikel staat, dat je business over een half jaar niet meer hetzelfde zal zijn.

Binnenkort wordt dit betaald onderdeel van mijn programma. De reden is simpel, ik maak mijn ‘concurrenten’ wijzer dan ze moeten zijn en mijn tijd is ook schaars 😉

“Ik zou graag willen weten wat nu precies goede berichten zijn om te plaatsen als bedrijf op Facebook?”

Om succesvol te zijn als ondernemer op Facebook is het is belangrijk om je doelgroep te leren kennen, kruip letterlijk in het hoofd van je klant. Deze adaptieve mindset zul je vaak nodig hebben om vragen zoals dit goed te kunnen beantwoorden maar ook in je bedrijf.

“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.” – Darwin

Ik zou het opsommen in de 4 essentiële basis ingrediënten.

Top 9 ingrediënten voor succes:

1. Ken je doelgroep

Zoals benoemt is dit natuurlijk de basis voor al het succes op elk medium of kanaal. Zorg dus echt dat je een klantprofiel of buyer persona  gaat maken waarin jouw doelgroep wordt uitgelegd. Vervolgens maak je dit erg specifiek dus: naam, leeftijd, opleiding, interesses, inkomsten, hobbys, woonplaats/locatie, pijnpunten etcetera zorg dat je echt een compleet beeld kan maken van jouw klantengroepen. Dit zal je ook enorm helpen om juiste content te maken maar ook om je advertentie te laten slagen.

2. Gebruik diversiteit in je berichten

Zorg dat je niet alleen maar tekst berichten gebruikt leer om af te wisselen tussen tekst, video, audio (podcasts) of juist een combinatie. Ik zie het te vaak dat alleen tekst berichten worden geplaatst of een foto met een summier stukje tekst. Ga meer combineren van je berichten en zorg dat je ‘rich’ media krijgt. Waarin je doelgroep direct wordt aangetrokken. Dus focus altijd op de kwaliteit die je levert, probeer je doelgroep altijd wat te leren inplaats van te verkopen!

3. Zorg dat het er goed genoeg uitziet

Er zijn tegenwoordig zoveel tools om gemakkelijk je design / vormgeving te doen het is bijna een misdaad als je een bericht maakt zonder leuke vormgeving. Een tool die ik zelf vaak gebruik is Canva hiermee kan elke niet-technische ondernemer zijn eigen berichten gemakkelijk pimpen. Dus ga aan de slag en je zult je likes/shares/comments zien toenemen.

4. Leer om te adverteren

Heeft geld betalen zin om meer bereik/like te behalen? De impact van jouw berichten zonder deze promoten is eigelijk niet je energie en tijd waardig. Zorg dat je al je berichten die het zichtbaar beter presteren op je tijdlijn deze te boosten met een klein bedrag. Waarom? Omdat zo wel je 100% van je doelgroep ook bereikt. Facebook is zo veranderd dat je maar een klein groepje van je fans bereikt zonder er geld in te steken.

David Ogilvy de ‘vader van marketing’  had een aantal regels om een advertentie succesvol te promoten. Deze man was de meest gevraagde marketeer uit de jaren 60 en was gezocht door elk groot merk om voor hun de advertenties te creëren.

5. Stop met het gebruik van voorzetsels

David ogilvy heeft ons geleerd: I don’t know the rules of grammar… If you’re trying to persuade people to do something, or buy something, it seems to me you should use their language, the language they use every day, the language in which they think…” 

Probeer in het hoofd van je klant te kruipen, als  woorden gebruikt zoals heat maps, sales funnels of diversiteit aan sales pipelines gaat hij je niet meer mogen of begrijpen wat jij wilt communiceren.

6. Begrijpt je oma de boodschap?

Het is een simpele test “de oma test.” Als je dit aan je oma of opa zal uitleggen van 80 plus. Mensen vinden het niet fijn als ze het bericht niet begrijpen of snappen.

Als je bericht niet wordt begrepen door je oma zal je klant het al helemaal niet begrijpen en blijft het niet plakken. Als je blijft doorgaan met berichten eruit zetten als: “Ik help klanten met de kracht van social media te implementeren in hun online marketing en zo ook de website te optimaliseren.”

Dit is gegarandeerde weg die niemand gaat begrijpen.

7. Logica niet op de eerste plek

Als mensen eerst stevig moeten na denken over wat jij verkoopt gaat het niet verkopen. Richt je aandacht op de eerste drie zinnen en de koptekst. Verwerk ook altijd je merknaam en je merkbelofte erin als het kan.

David zegt:“On the average, five times as many people read the headline as read the body copy. When you have written your headline, you have spent eighty cents out of your dollar.”

Een juiste koptekst kan mensen aantrekken en dan kun je gerust details en cijfers gebruiken, maar zorg je de mensen niet verveeld. Mensen hebben echt geen aandachtspan meer. Een persoon checkt ongeveer 30-40 keer zijn mail in 1 uur dat is dus bijna om de minuut.

Zorg dus dat jouw koptekst interessant en catchy genoeg is.

8. Iets ‘weggeven vs. verkopen’ Ratio

Jou website en marketing moet schreeuwen, geef, geef, geef. Volg altijd  de 3 tot 1 ratio. 4 stap is pas verkoop. Altijd.

Voor elke keer als een persoon vraagt om iets te kopen zorgt dat je hem minimaal 3x eerst iets waardevols aanbied. Informeer, vermaak, maak je klanten aan het lachen, moedig ze aan, help ze verder of wordt echte vrienden…

Ga alsjeblieft rustig om met je CTA – Call to Actions. Vertel je klanten liever welke voordelen jij gaat brengen in hun leven of voor hun zaak. niet ik ik ik.

Hou op om alleen te vertellen hoe het product werkt, maar ga luisteren. Vertel wat het voor hun gaat opleveren

Als Ogilvy zij, “A good advertisement is one which sells the product without drawing attention to itself.”

9. Praat in de 2nd persoon:

“Do not address your readers as though they were gathered together in a stadium. When people read your copy, they are alone. Pretend you are writing to each of them a letter on behalf of your client.– David Ogilvy

Vergeet niet even deze belangrijke les te checken van  de comedian Brian Regan:

Wordt NIET het ‘Me Monster.’Vergeet niet dat als je op een feestje staat en je roept “David” elke David zou zich omdraaien in die kamer.

100% conversie ratio. Niks anders haalt zo’n hoge conversie. Dus leer om niet “IK” te zeggen.

Zeg “jij” veel meer.

Facebook promoten: 8 belangrijkste tips!

Hieronder de 8 samengevatte tips om jouw bedrijf te promoten en zelfs een community rond te creëren van geïnteresseerden die op de hoogte willen blijven en de interactie aan willen gaan.

1. Gratis publiciteit gebruiken

Facebook meld zeer succesvol als iemand ‘gaat’ naar het event, bericht deelt of iets liked, zorg dat er een extra incentive is om dit te delen! Wat is je online ‘goodie’?

Gebruik je FB Fans, moment dat iemand zich aanmeld voor je FB pagina krijgt hij al je updates direct te zien die jij post op je FB page. Dit zelfs door al zijn eigen berichten. Nu je dit weet gebruik deze kennis! Verwerk de topics die het beste aanslaat in je content strategie. Informeren van je FB fans, hou hun altijd strak up-to-date. Zorg ook dat je iemand hebt die extra vragen kan ondervangen.

2. Geheime content

Moment dus dat mensen zich hebben aangemeld zijn zij ‘hookt’ aan jouw updates, gebruik dit om schaarse en interessante content te creëren die zij mogelijk met hun vrienden gaan delen.

–  Foto’s (backstage foto’s van de artiesten, sprekers, voorbereiding etc. iets wat ze niet verwachten)
– Video’s (toffe korte trailers van 15 – 30 sec, mini snacks van interviews)
– Recensies (deel recensies over artiesten, sprekers over wat jouw event uniek maakt en verbind hier een spannende incentive aan ‘fans only’.)
3. Moment van Sales!

Het moment om echt impact te maken online is altijd na dat je een event, webinar, video of blog hebt geschreven, nu is iedereen nog warm en fuzzy van je waardevolle bericht en heb je maximale bereik op je doelgroep. Zorg dat je nu je after-sales start met geweldige up-sell product of mensen op je mailinglijst krijgt. Via een landingspagina altijd je product aanbieden met een up-sell.

4. Back-to-the-future?

Zorg altijd dat de mensen nog warm zijn en blijven voor jouw bedrijf. Heb jij een mooie verdeelde content campagne gedaan op je Facebook? Dit van minimaal een maand of twee. Nu is het goed om het volgende product of dienst die jij gaat aankonden via Facebook voor te bereiden. Verzamel eerst al vast feedback ‘had jij je ook zo vermaakt vorige keer? Meld je nu alvast aan voor product X’ deze eenvoudige manier van feedback is makkelijk maar wordt te vaak vergeten. Gebruik dit om je product of dienst aan te scherpen.

5. Pop-up en pop-up van Facebook

Geweldige aan Facebook  is dat automatisch je fans op de hoogte stelt  via de meldingen. Als je dit weet zorg ook dat jij je eigen herinnering maakt voor je fans. Vertrouw nooit alleen op Facebook ;-).

6. Hoe weet jij precies wat je doelgroep denkt?

Verzamel alle berichten dankzij #hashtags, daarom is het slim om alleen al #hashtags te gebruiken. Zodat je achteraf goed kan zien wat je bezoekers precies vonden van je product of dienst. Gratis feedback! Je hoeft geen eens een ipad te verloten.

*Als je trouwens dingen gaat weggeven op je event of je pagina. Moet je weten dat bij acties om meer te weten te komen over je doelgroep, gratis weggeven alleen maar meer bereik genereert, dit is geen goede incentive voor daadwerkelijke informatie over je product of doelgroep. De juiste give-away moet verbonden zijn met je product/dienst/event.

7. Spanning? Dat moet je opbouwen stap voor stap

Zorg dat je minimaal twee maanden begint vooraf het event. Gebruik altijd een countdown dit kan via leuke postings met een quote en een getal of via tools mijn voorkeur gaat naar het plaatsen waar je iedere dag aftelt tot de dag van het event. Dit kun je ook doen door een (omslag-)foto te delen deze wordt namelijk direct gepusht, maar vele zien dit niet dus ga voor de updates.

8. Promoten VS. niks doen
Durf je berichten ook te promoten of boosten onder een nieuwe doelgroep. Facebook is tegenwoordig onze nieuwe mond-tot-mondreclame. Mensen zien alleen waar zij geïnsereerd in zijn, maak je postings dus extra interessant en kom door de ‘fun videos’ heen door promotie te gebruiken. Dit kan al klein bedrag zijn van 5,- / 20,- euro maar maak altijd je doelgroep eerst specifiek.

Kost effectieve manier is om vrienden en vrienden van vrienden aan te sporen om jouw event te delen. Want het is bewezen dat deze vrienden van vrienden veel sneller zich zullen inschrijven door o.a. social druk maar er gaan ook minder alarm bellen af van ‘hé dit is reclame’ (Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt – Boek van Dale Carnegie- ebook)! Het draait allemaal om vertrouwen.

Maar heel vaak komt je potentiële doelgroep echt niet aanraking met je bericht of event. Nu ben je bijna genoodzaakt om je event te promoten. Gelukkig kan dit al vanaf een paar euro per dag en je betaald alleen voor een klik op je advertentie, handy. Probeer altijd naast je gewone plaatsen van Facebook berichten ook een budget te houden voor het boosten van je berichten, anders zonde van je tijd en energie.

Ik neem aan dat je nu even genoeg informatie hebt gekregen voor de vraag te kunnen beantwoorden: “Hoe kan ik met Facebook mijn bedrijf promoten?”

Als je verder nog vragen hebt verneem ik het graag via heiko@marketingcompleet.nl of neem gewoon even contact op via: 06-208 45 800, let me know!

Ben je Facebook nog niet zat? ik heb hieronder nog een opsomming gemaakt van extra tips waar je mogelijk nog niet aan gedacht hebt. 🙂

Bereik je met Facebook-berichten de doelgroep?

Dit is ook nog even een slimme strategie, maak het persoonlijk:

Joyce Roskamp freelance projectmanager “Voor alle evenementen die ik organiseer, maak ik een Facebook-evenement aan. Uitnodigingen voor het evenement doe ik per persoon, afgewogen tegen interesses en locatie. Dat kost tijd maar levert veel op. Voor grotere evenementen zijn we aan het experimenteren met sponsored events.”

Bow Evers, freelance online marketeer “Met Facebook-evenementen genereer ik momentum, maak ik voor geïnteresseerden inzichtelijk wie er nog meer geïnteresseerd zijn in het desbetreffende event en zorg ik voor een stroom voorpret-verhogende updates.”

Ik geloof zelf in deze 3 pilaren: Vertrouwen, creatief  en authentiek always wins.

Hieronder extra tips waar je misschien nog niet aan gedacht hebt:

  1. Durf altijd vragen te stellen. Over welke activiteiten of sprekers mensen graag willen zien op je Facebook-pagina
  2. Toon wat je in huis hebt als bedrijf maar maak het spannend! Zorg voor korte highlights liefste video deze scoren beter van je product of dienst.
  3. Is er al informatie of toffe video content van je producten, diensten, medewerkers, levensstijl etc aanwezig van je bedrijf? Share en verwerk deze in je FB advertentie campagne. Vertrouwen, creatief  en authentiek always wins.
  4. Zorg dat mensen na het aanmelden direct jouw social media buttons te zien krijgen waar ze kunnen delen ‘sharing is caring’. Nog mooier is dit laten automatiseren zodat de klant alleen op SEND hoeft te drukken.
  5. Zorg voor het Social proof op je site en in je berichten, dus probeer alvast wat testimonials of reviews van vorige jaren te verzamelen, heb je dit niet? Gebruik dan je artiesten, producten, mensen etc. en gebruik liefst foto’s van mensen. Mensen houden van verbinden met mensen.
  6. maak geen onnodige drempels voor je event! Geef mensen de mogelijkheid om te kunnen inchecken met hun Facebook account ook op je website.
  7. Dit moet echt standaard zijn, maar wordt nog te vaak vergeten. Maak veel foto’s van het evenement en deel deze. Maar ook bewaren want volgende jaar kan je het weer gebruiken. Zet ook je artiesten, spreker etc in het zonnetje en gebruik soms ook content die niemand kan weten! Backstage gevoel.
  8. Informeer je Facebook event fans als eerste met up-to-date info over de opening, een keynote, praktische informatie of wijzigingen. Zorg dat je 1/2 mensen dan hebt klaar zitten om alle vragen en mogelijk discussies te voeren. Je kunt een lijstje maken met de vragen die al gesteld zijn om mensen te trainen ;-).
  9. Sla een brug tussen je Facebook event en offline, zorg dat mensen interactief bezig kunnen zijn op je event. Maar maak ook gebruik dat je een groot leger hebt aan ‘fans’ die quote of andere toffe dingen kunnen delen voor jou marketing!
  10. Gebruik je fans content, als je bezoekers of deelnemers leuke vragenstellen, tweets, foto’s plaatsen gebruik deze content voor je eigen Facebook pagina of website.
  11. Zorg dat je de netwerken van je deelnemers, artiesten, sprekers gebruikt door hun eenvoudig te bedanken of iets aan te bieden online.
  12. Nazorg, behandel je fans goed om hun nog even te voorzien van extra informatie of een online ‘goodie’ over bv te topic van de presentatie.
  13. Is je event afgelopen? Vraag toch altijd even om feedback, om je event te verbeteren maar ook je product beter af te stemmen op de doelgroep.
  14. De foto’s, videos en content die je al hebt gemaakt of gemaakt is door je fans? Gebruiken! Zo houd je de community warm ter voorbereiding op je eerstvolgende event.

Wat zou verdubbelen van je inkomsten betekenen?

Je hebt ontdekt dat online geldverdienen toch lastiger is dan het lijkt of het resultaat blijft uit? Start vandaag nog met het werkelijk ontdekken wat online werkt – maak gebruik van de kennis voor slim online geld verdienen met bloggen– zonder het technische gedoe, Jacko zet het klaar en het technische werk is al geregeld.

‘Loondienst is niks voor mij. Moet je vragen of je naar de tandarts mag. Vreselijk’

Voor wie is dit?

Je wilt als medewerker naast de 5 tot 6 dagen werken voor iemand anders… graag een keer maandelijks, wekelijks of dagelijks een extra stroom van geld creëren? Bespaar veel tijd en geld met deze online cursus van internet beroemdheid Jacko Meijaard bekent van o.a. AD.nl

Jacko Meijaard
Bron: AD.nl

Hoe kan dit voor jou gaan werken?

1. Gebruik de kennis van Jacko van Internet Succes Gids

Met gezamenlijk meer dan 12 jaar ervaring, kun jij hiervan gebruik maken. Meer kennis, scherpe prijzen. Jacko heeft al vele ontwikkelingen doorgemaakt, elke update tot vandaag en hij leert en deelt nog steeds elke dag zijn ervaringen.

2. Je blog verbeteren en online verdienen

Haal het meeste uit je huidige blog website. Verbeter je aanpak. Jacko gebruikt de meeste moderne technologie en tools voor het opzetten van zijn winstgevende websites en zijn extra inkomsten.

3. Online inkomsten verdienen

Eenvoudige aanpak is net zo belangrijk als een goed product, misschien nog wel belangrijker. Als je de nieuwste spaceX motor gebruikt met beperkte brandstof ga jij nog niet SKY-High vliegen, zelfde met online inkomsten.

Conclusie, zorg dat je aanpak klopt en je kunt vele euro’s online verdienen!

LET OP: “24 Jarige MBO’er Verdient Overal Ter Wereld Honderden Euro’s Per Dag, Dankzij Het Internet” Ja! Ik wil dit ook! >>